Leerlingen starten innovatief project ‘Eigen Omgeving’

Vandaag vond de startbijeenkomst plaats van het project ‘Eigen omgeving’, waarbij leerlingen van Winkler Prins een introductie kregen van burgemeester Annelies Pleyte en wethouder Bert Wierenga in de raadzaal van het gemeentehuis in Veendam.

Realistisch leerproces

22 leerlingen uit de heterogene onderbouw van Winkler Prins gaan de komende vier maanden aan de slag met uitdagende onderzoeksopdrachten op vijf verschillende locaties binnen de gemeente Veendam. Het project ‘Eigen Omgeving’ biedt de leerlingen een unieke kans om hun kennis en vaardigheden toe te passen op echte locaties, wat het leerproces zowel leuk als realistisch maakt. In de heterogene onderbouw van Winkler Prins zitten leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar in de klas. Deze diversiteit zorgt voor een rijke mix van perspectieven en vaardigheden. Door themagericht en vakoverstijgend te werken, kunnen de leerlingen hun kennis op verschillende manieren toepassen en verder ontwikkelen.

Onderzoek op locaties in Veendam
Tijdens het project worden de leerlingen, verdeeld in groepjes, uitgedaagd om vijf verschillende locaties in Veendam te onderzoeken. Deze locaties zijn geselecteerd in overleg met de gemeente. Een van de opdrachten betreft de locatie van de parkeerplaats Kerkplein. Hoe kan het plein wat meer sfeer en gezelligheid krijgen is een onderzoeksvraag. Een andere opdracht richt zich op het verminderen van zwerfafval in het centrum van Veendam. Daarnaast wordt er gekeken naar oplossingen om de overlast op het schoolplein van Winkler Prins, tussen de gebouwen aan de Raadsgildenlaan 1 en 7, te verminderen.De leerlingen zullen literatuuronderzoek, locatieonderzoek, enquêtes en interviews uitvoeren. Vervolgens werken zij hun bevindingen uit in een maquette of posterpresentatie. Eind februari presenteren de leerlingen hun plannen.